3 januari t/m 12 februari 2013

RECREËREN

Residency Hedwig Houben, Bas Schevers

 

Je bent op de zoveelste opening en uit ervaring weet je hoe de avond zal verlopen. De vertrouwde scènes ontvouwen zich voor je neus. Je hebt je amper genesteld in je comfortabele rol wanneer er plotseling twee wijnglazen vallen op exact hetzelfde moment. Dat is vreemd. Vervolgens zie je hoe de fotograaf een foto van de fotograaf neemt en ineens valt het je op dat iemand al een tijdje een lege hoek in de expositieruimte bestudeert. De hele avond lijkt een script. Je bevindt je in een performance van Bas Schevers, een kunstenaar die met genoegen plagerig in de wereld van de kunst prikt en port terwijl hij zich daarbij telkens dezelfde vragen stelt: Hoe is het om kunst te maken? Hoe komt een werk precies tot stand? Hoe manifesteert een kunstobject zich in een artificiële ruimte als een expositiezaal?

Hedwig Houben deelt Schevers fascinatie voor de aard van het creatieve proces, maar kiest in haar performances, video’s en lezingen een meer analytische benadering. In haar performances met titels als Five Possible Lectures on Six Possibilities for a Sculpture onderzoekt ze de drang om iets te maken, het doel van het creatieve proces en de (on)mogelijkheden die de kunstenaar tot keuzes dwingen. Hedwig Houben heeft zich in haar onderwerp gebeten met een voelbare gretigheid,  een vasthoudendheid die een schijnbaar onuitputtelijke serie van op zichzelf reflecterende performances mogelijk maakt. Als in een caleidoscoop wordt het onderwerp vermenigvuldigd, gespiegeld, gewenteld en verdicht het zich steeds verder.

Hedwig Houben en Bas Schevers werkten vaker samen, maar vonden nooit de tijd en ruimte om intensief met elkaar in dialoog te gaan over het onderwerp dat hen beide beweegt en leidt naar verschillende bewuste en onbewuste keuzes in hun werk. In SYB krijgen ze de kans om elkaar zes weken lang te bevragen in een gezamenlijk creatief proces. Om te beginnen kiezen beide één element uit een werk. Voorwaarde is dat het element in het werk is geslopen en onbedoeld de identiteit van het werk is gaan bepalen. Dit element noemen beide kunstenaars een ‘frame’, een instrument. Het frame biedt een kader, een startpunt. Vanaf daar ligt alles open.

Bas Schevers (1977, NL) volgde het postgraduaat programma van St. Joost Academie in Breda en studeerde van 2008- 2009 aan het HISK in Gent. Zijn werk was te zien in een groot aantal groepstentoonstellingen in Nederland, België en daarbuiten. Zijn performances en videowerken maakten onderdeel uit van verschillende tentoonstellingen en festivals als Playground festival, STUK, Leuven (BE), Antakya Biënnale, Antakya (TR) La Belle Alliance, Plataforma Revolver, Lisboa (PR), Qui Admirez-Vous, La Box, Bourges (FR), Forms Of Organisation #1, The Red House, Bulgaria (BG), Plateaux festival, Mousonturm, Frankfurt (DE). Bovengenoemde performance maakte deze zomer deel uit van het Incubate festival in Tilburg.

Hedwig Houben (1983, NL) studeerde aan de kunstacademie in Dusseldorf en Breda, en verbleef van 2010-2011 op het HISK in Gent. Haar performances, video’s en lezingen maakten onderdeel uit van verschillende groepstentoonstellingen en festivals waaronder Making is Thinking, Witte de With, Center for Contemporary Art, Rotterdam (NL); La Salle de Bains, Lyon (FR); Playground festival, STUK, Leuven (BE); Found in Translation, Casino-Luxembourg, Luxembourg (LU); Manufacture, Parc Saint Léger – Centre d’art contemporain, Pougues Les Eaux (FR); Sober & Lonely Institute For Contemporary Art, Johannesburg (SA). Recentelijk had ze een solo tentoonstelling in P/////AKT Amsterdam en in Moira te Utrecht.

Werkperiode:
3 januari t/m 12 februari 2013

Openingstijden werkperiode:
Iedere zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur

Feestelijke eindpresentatie:
Zaterdag 2 februari, 15:30 uur

Dit project wordt mede gefinancierd door het Mondriaan Fonds.