19 december 2015 t/m 30 januari 2016

THE REGISTRY OF PSEUDONYMS

Residency Riet Wijnen

“Onlangs bereikte mij langs omwegen het bericht dat de heer John Ravenswood, wonende op het eiland Quelpart, was overleden.” Schrijft J.J. Slauerhoff in het voorwoord voor Ravenswoods dichtbundel Oost-Azië. De auteur, vervolgt Slauerhoff, deserteerde van een walvisvaarder en kwam terecht op een eiland in de Straat van Korea. Uit vrees zijn verblijfplaats prijs te geven vertrouwde hij zijn verzen toe aan Slauerhoff die de bundel na zijn overlijden alsnog publiceerde onder de naam John Ravenswood. Natuurlijk geloofde niemand dit verhaal. Van meet af aan was duidelijk dat John Ravenswood nooit heeft bestaan; het is een pseudoniem van J.J. Slauerhoff. Maar waarom Slauerhoff onder pseudoniem schreef en waarom juist dit pseudoniem? Dat blijft gissen.

Acteurs, kunstenaars, criminelen, journalisten, pausen, wiskundigen, filosofen, bestuurders, historici, dansers, koninginnen, gevangenen enzovoorts: allemaal bedienen ze zich van pseudoniemen. Veel zijn inmiddels opgenomen in het Registry of Pseudonyms, een online register dat Riet Wijnen tijdens haar eerdere residency in SYB (2013) startte en sindsdien steeds is blijven aanvullen tot een indrukwekkende verzameling aliassen, alterego’s, schuilnamen, spotnamen en andere pseudoniemen op http://registryofpseudonyms.com.

registryofpseudonyms_500x340_hordaland_new

Tijd voor een pas op de plaats. Kunsthuis SYB biedt Riet Wijnen de mogelijkheid om tussen 19 december 2015 en 30 januari 2016 haar onderzoek naar het fenomeen pseudoniem te verdiepen in Beetsterzwaag, waar ooit ook Slauerhoff 36 dagen verbleef en werkte als huisarts. Het onderzoek is een eerste verkennende fase in de productie van een reader over het fenomeen ‘pseudoniem’. Tijdens haar residency gaat Riet Wijnen op zoek naar de gemene delers in het Registry of Pseudonyms. Vandaaruit gaat ze in gesprek met schrijvers en wetenschappers op zoek naar een geschikte inhoud en vorm voor de reader.

Riet Wijnen (1988) woont en werkt in Amsterdam. Ze voltooide in 2012 haar master aan het Sandberg Instituut en exposeerde in binnen- en buitenland. In 2013 won ze de zesde Sybren Hellinga kunstprijs. Naast haar werk als beeldend kunstenaar is ze betrokken bij Kunstverein (Amsterdam) als Associated Curator. Samen met Kunstverein Publications brengt ze boeken en periodicals uit zoals Marlow Moss (2013), een alternatieve bibliografie over de gelijknamige Britse constructiviste, en Abstraction-Création: Art-Non Figuratif (2014), een herdruk en vertaling van de vijf cahiers van het Franse collectief Abstraction-Création tussen 1932 en 1936. http://www.rietwijnen.nl