28 maart t/m 30 april 2016

INTERNATIONAL VILLAGE SHOP BEETSTERZWAAG

Residency Wapke Feenstra

Wat zou jij graag mee willen nemen uit Friesland als je op bezoek gaat bij een boerengezin in, laten we zeggen: Vladivostok? Fryske Dúmkes! Ja die zijn bijzonder, maar die verpakking is zo oubollig? Is er niet iets hippers? Misschien iets Fries dat beter bij wodka past? Hoe zou dat eruitzien?
Klinkt “streekproduct” een beetje muffig? Denk dan nog eens! Wat vind jij dat past bij jouw streek en waarom zouden mensen dat willen hebben?

Mochten er al ideeën in je hoofd opkomen en zou je het interessant vinden om die ideeën te delen? Of zou je het leuk vinden om eens te horen wat je buren zouden willen produceren? En wil je de uitdaging aangaan om samen die mooie plannen in actie om te zetten en daadwerkelijk iets te gaan maken en op de markt te zetten waar je als Opsterlander trots op kunt zijn? Mail dan naar info@kunsthuissyb.nl en meld je bij de International Village Shop.

The International Village Shop draait op mensen en groepen in de regio die hun krachten, kwaliteiten en middelen hebben weten te bundelen in een proces dat je, zonder pretentie, culturele productie kunt noemen. Want de manier waarop je een lokaal product ontwikkelt en presenteert maakt abstracte begrippen als ‘identiteit’, ‘waarde’ en ‘eerlijkheid’ ineens heel concreet. Laat een groep mensen vanuit het niets een streekproduct ontwikkelen en er ontstaat als vanzelf een gesprek over wat hen bindt, wat hun streek zo bijzonder maakt; over het landschap, het dorp, de geschiedenis, maar ook over individuele waarden, over lifestyle, branding, marktwerking en de verdeling van middelen. Dit is precies wat Wapke Feenstra beoogt met haar project Beetsterzwaag in de International Village Shop in Kunsthuis SYB.

Van april tot in juli strijkt de International Village Shop neer in Beetsterzwaag en zal Wapke Feenstra met een – nog samen te stellen – groep dorpsbewoners en boeren, een nieuw, lokaal product bedenken, ontwikkelen, produceren en eventueel verkopen. Dit gebeurt in brainstormsessies en ontwerpworkshops geleid door kunstenaars en experts op het gebied van productontwikkeling. De deelnemers presenteren hun prototype tijdens het Kunstweekend van Beetsterzwaag op 1,2 en 3 juli 2016. Daarnaast wordt de uitkomst van het project in september 2016 getoond in een presentatie van Kunsthuis SYB in museum GfZK in Leipzig (www.gfzk.de) en vanaf september op deze website: http://www.internationalvillageshow.myvillages.org/.

De International Village Shop (http://www.internationalvillageshop.net) is een project van Myvillages, een samenwerkingsverband van Kathrin Böhm, Wapke Feenstra en Antje Schiffers, dat begon in 2006/2007 met een klein netwerk van kastjes langs de openbare weg. Deze zogenaamde “honesty boxes” waren gevuld met lokale producten en voorbijgangers konden zelf bepalen wat ze voor die producten wilden betalen. Tien jaar later is de International Village Shop een goedlopend internationaal kunstproject met tientallen tijdelijke en permanente winkeltjes in de vorm van marktkramen, verkoopvitrines, keukentafels, wandmeubels en uitklapbare dozen verspreid over de hele wereld van dorpshuis tot Tate Museum in London, van gezellig met zijn allen tot competitief en gedreven. Bovendien heeft de International Village Shop inmiddels een eigen lijn: New Village Goods. Deze producten reizen mee naar nieuwe winkelprojecten en variëren van Frogbutterspoons (Franken, DE), Caravan Bloempotten (Ballykinlar, IE) tot het Ittinger Ei (Kartause Ittingen, CH) of Ohner Linnen (Ohne, DE).

 

Wapke Feenstra woont en werkt in Rotterdam (NL) maar groeide op op een melkveebedrijf in Friesland (Wjelsryp, Hennaarderadeel). Het platteland is altijd een constante factor geweest in haar werk, waarbij de focus ligt op het landschap als een constant fluctuerend genre in de beeldende kunst. Wapke Feenstra’s werk is ruimtelijk en kan iedere vorm aannemen. Het duikt bijvoorbeeld op als een reisboek (De Beste Plek 2007), een digitale bomencollectie (Webxylotheek), een prentenserie in een museumcollectie (SPOT 2001-2002, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (NL) of als documentaire voor Omrop Fryslân (Farmers & Ranchers, 2015).

Myvillages is in 2003 opgericht door Wapke Feenstra (Rotterdam), Antje Schiffers (Berlijn) en Kathrin Böhm (Londen) met als doel ruimte te scheppen voor  beeldvorming van het platteland  in de hedendaagse kunst. Onder de vlag van Myvillages, co-initieerde Feenstra verschillende samenwerkingsprojecten zoals Vorratskammer (Berlijn, 2010-2012) waarin een jaar lang voedsel werd verzameld in een grote pantry in het Haus der Kulturen der Welt. In vijf dagen konden de 8000 gasten zich laven aan een keur aan spijzen en dranken uit Berlijn en de directe omgeving. In 2012 startte Wapke Feenstra het Russische project Made in Zvizzchi, een veelzijdig portret van het plattelandsdorpje Zvizzchi (RU). Wapke Feenstra documenteerde de productie van het dorp in foto’s, ansichtkaarten, boeken en andere producten en tekende een geologische animatie over het ontstaan van de 600 000 000 jaar oude dorpsbodem. Made in Zvizzchi werd getoond in PAV (Turijn 2015), de 6th Moscow Biënnale (2015) en het Archstoyanie Festival. In voorjaar 2016 is Made in Zvizzchi te zien in GfZK Leipzig.

Lees de tekst van Agnes Winter over de International Village Shop

Beetsterzwaag in de International Village Shop in Kunsthuis SYB wordt mede mogelijk gemaakt door:

 

logo

vsbfonds-pay-off-webB200px

Logo_MF_NL_web_groen_B200

logo_erasmus_plus

pauwhof

Logo-vanTeyensFundatie-410x536

Van Teyens Fundatie

 

OPST-logo