21 maart t/m 22 april 2007

KUNST: WINDMOLENWIEK IN CENTRUM BEETSTERZWAAG

Recensie door Kirsten van Santen

Leeuwarder Courant, woensdag 18 april 2007

In Drachten verfde een kunstenaar onlangs een straat knalblauw. In Beetsterzwaag wordt vrijdag een windmolenwiek op de stoep neergelegd. Wat bezielt het kunstcollectief 7TON?

BEETSTERZWAAG Een windmolenwiek, afkomstig van een bedrijf uit Zeewolde, zal vrijdagmiddag op een grote oplegger de Hoofdstraat van Beetsterzwaag binnen glijden. Er is veel onzeker in het leven, maar dat dít zal gebeuren staat voor de leden van het kunstenaarscollectief 7TON dat deze maand in Kunsthuis Syb resideerde vast. Met de actie willen ze demonstreren dat er wel degelijk een brug valt te slaan tussen kunst en het bedrijfsleven.

Lang leve de gemeente Opsterland, juicht beeldend kunstenares Lucia Luptáková. ,,Wat een áárdige mensen werken daar.” Ze gaven haar en haar zes metgezellen het groene licht voor het lichtelijk megalomane kunstproject: een industrieel halffabricaat in de openbare ruimte plaatsen. ,,Wij bieden bedrijven de mogelijkheid tijdelijk iets heel groots op straat te stallen. Gratis!”

Eén van de initiatiefnemers is Wouter Klein Velderman die Lucia kent van een master-opleiding aan het Sandberg Instituut, gelieerd aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Klein Velderman werd door de organisatie van Kunsthuis Syb benaderd om een project in Beetsterzwaag uit te voeren. Hij besloot daarop om samen met Luptáková een team te formeren van marketeers, een bedrijfskundige, een schrijver, een fotograaf en een graficus. ,,Een kunstenaar werkt altijd alleen. Wij wilden weten in hoeverre je samen kan werken in een professioneel team en met elkaar een project kan verwezenlijken.”

Het donkere en wat stoffige Kunsthuis Syb werd omgetoverd tot een vlot kantoor vol ordners, flap-overs, laptops en gele memoblaadjes. Vier weken lang discussieerden de zeven met elkaar, smeedden zij plannen en hingen bij bedrijven, gemeenten en verzekeringsbedrijven aan de telefoon. Doel: een windmolenwiek in het straatbeeld plaatsen. Maar ach, een onderdeel van een boorplatform was ook goed geweest.

Wat bezielt de kunstenaars? Klein Velderman: ,,Ik groeide op in de jaren zeventig in Deventer. Daar stond het vol met van die typische kunst – grote betonnen gevaarten waarvan niemand begreep wat ze precies voorstelden. Ik ben inmiddels 28 en begrijp die kunst nog steeds niet. Waarom zou je dan geen functionele voorwerpen zoals een molenwiek in de publieke ruimte plaatsen. Dat is misschien wel veel interessanter.” Luptáková: ,,We hopen dat mensen vrijdagmiddag de tijd nemen om rustig naar het plaatsen van die wiek te kijken. Dan voelen ze zich weer even kind. Daarna kunnen ze naar Kunsthuis Syb komen en dan laten wij ze zien hoe ons project tot stand is gekomen.”

Een andere deelnemer is Joost de Leij, marketingexpert. Hij pleegde de telefoontjes met sponsoren, ging praten met de gemeente; was kortom de grote regelneef. Voor hem was het wel even wennen, zo’n ambitieus kunstproject dat bijna voor niets moest worden uitgevoerd. ,,Marketeers zoals ik willen alles theoretisch onderbouwen voordat ze ergens aan beginnen. Kunstenaars gaan er gewoon voor. Ik voelde me de eerste weken een duivel, maar vind nu dat hun benadering in dit geval beter was. We hadden zo weinig tijd – je moet het wel met passie doen.” Luptáková lacht tevreden: ,,De brug tussen kunst en bedrijfsleven is bijna klaar.”

7 TON
Lucia Luptáková, Wouter Klein Velderman, Thijs Rhijnsburger, Joost de Leij, Erwin van Amstel, Michiel Schuurman, Maarten van der Linde
Projectperiode 21 maart t/m 22 april 2007

Deze recensie werd geschreven in het kader van het recensentenprogramma van SYB. De recensie mag rechtenvrij worden gepubliceerd mits daartoe vooraf toestemming is verleend door SYB.

Dit project wordt mede gefinancierd door de Mondriaanstichting en de Provincie Fryslân.